Att använda skällsord etc

Jag har funderat på en grej ang. Asperger och liknande diagnoser. Jag lade märke till en sak när vi kollade på "I rymden finns inga känslor" i skolan. Några killar skrattade åt vad Simon, huvudpersonen i filmen, gjorde och hur han reagerade över vissa saker. Jag reagerade på det. De skrattade åt en diagnos. 
De skrattade för att han inte betedde sig likadant som dem. De tyckte att Simon betedde sig så konstigt och annorlunda att de tyckte att det var skrattretande. Killarna förväntade sig inte hur Sinom agerade. 
Att de skrattade åt en diagnos är skrattretande själv. Jag kände en känsla i hjärtat att killarna som skrattade inte riktigt förstod sammanhanget i filmen. De märkte inte att det handlade om en funktionsnedsättning. De såg bara det Simon gjorde. Inte varför han agerade som han gjorde. Det är vad som stör mig mest: Folk som ifrågasätter en diagnos på ett taskigt sätt. 
 
Dessutom folk som använder DAMP, CP och mongolid som skällsord.
 Det visar att vi alltså är mindre värda än er andra. Du borde läsa om vad ordet är och betyder för något innan du vräker ur dig sådana saker. Samma sak som att skratta åt en person som har ADHD och Asperger. Ni skrattar åt oss med svårigheter. Vi har det jobbigt nog med ångest, tvångstankar och depression. Vi vill inte behöva tänka på något annat än att försöka klara av svårigheterna och vardagen. 
 
Kände att jag behövde få ur mig det här. Vad anser du om detta?
 
Off Topic: Hemma från skolan idag. Sjuk igen. Suck...
 
Bild från Google. | Från filmen 


Kommentarer
Postat av: Joxxie

Förstår att du blir upprörd, har ej sätt filmen själv utan endast trailern. Tycker mest att de pekar ut de av oss som visar svårigheterna tydligast. Folk som säger vissa saker har bara okunskap så man får ta det mesta med en nypa salt ;-)

2014-02-20 @ 22:02:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild




RSS 2.0